Median murroksen peikko

Itse olen ollut työni puolesta ollut median kanssa tekemisissä enemmän tai vähemmän vuosituhannen alusta alkaen ja lähes tulkoon koko ajan media-alan murros on ollut peikkona taustalla. Välillä peikko on keräillyt rauhassa voimiaan kolossaan, mutta ajoittain riehunut todella voimakkaasti. Peikko on pakottanut median alalla toimivat ihmiset ajattelemaan mediaa ihan uudella tavalla. On ollut pakko hyväksyä, ettei toimittajan tuottama sisältö ole enää yksi, ainoa tai oikea median tekemisen tapa.

Uudenlaisia palveluja on syntynyt kuin sieniä sateella ja käyttäjien itsensä tuottamasta sisällöstä on tullut iso ja merkittävä osa kuluttajien arkeen. Aikaisemmin tarkistettiin paikallislehdestä paikkakunnan tapahtumat ja asiat.  Nyt sama tieto on saatavilla jossain internetin sadoista palveluista, esimerkiksi paikkakunnan Facebook-sivuilla tai keskustelufoorumilla. Sanomattakin on selvää, että tämä on vaikuttanut sanomalehtien liiketoimintaan ja kilpailu lukijoista on kiristynyt.

Lukijapaneelien avulla on pyritty selvittämään lehtien lukijoiden mielenkiinnon kohteita ja tuottamaan haluttua sisältöä. Mutta verkkopalvelujen käytössä eivät samat asiat enää ehkä olekaan ratkaisevia. Eri palvelujen käyttäjäkyselyt ovatkin paljastaneet käyttäjien elämästä uudenlaisia tarpeita tai motiiveja palveluiden käytöstä. Iso askel käyttäjien mielenliikkeiden tunnistamiseen tehtiin vuonna 2015, kun Suomen suurin yhteisöpalvelu Suomi24 avasi aineistonsa tutkimuskäyttöön ja syntyi tutkimuskollektiivi Citizen Mindscapes. Tätä kautta myös omat, yhteisöpalvelujen kyllästämät ajatukseni saivat ihan uudenlaisia näkökulmia. Peikko ei enää ollutkaan pahuutta kylvävä peikko, vaan peikolta olikin paljon opittavaa ja ammennettavaa.

Pärjätäksemme tulevaisuudessa meidän pitää ymmärtää menneisyys. Kaiken taustalla on jonkinlainen menneisyys, ne voivat olla vanhan palvelun tapoja tai tarpeet uuden palvelun luomiseen. Vanhaa ei saa käyttää tekosyynä, vaan sitä on osattava käyttää ponnahduslautana eteenpäin.

Mediasta on muodostunut iso kokonaisuus, jonka hahmottaminen on oleellista. Kahta samanlaista palvelua tai tuotetta ei ole, vaan jokainen rakentuu tekijöidensä ja käyttäjiensä näköiseksi. Kaikille näille on paikkansa, niin laadukkaalle journalismille kuin vallattomalle yhteisöpalvelullekin. Lukitsemalla kaikki median palvelut samaan formaattiin, voi olla varma palvelun tuhosta.

Median tarve ei katoa mihinkään ja sillä on jatkossakin iso merkitys ihmisten päivittäisessä elämässä, ehkä jopa isompi kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Median muodot ovat vain erilaisia ja moninaisempia, kuin aikaisemmin ja mikä parasta, ne jatkavat edelleen kehittymistään. Mediamurroksen peikolla on paljon tehtävää ja vanhojen asenteiden ravistelemista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ota yhteyttä!

Lähetä minulle viesti, niin vastaan sinulle kuinka voisin olla avuksi. Kiitoksia yhteydenotostasi!